Ondanks de chips tekorten en daardoor veroorzaakte lagere productie aantallen wist de Noord-Amerikaanse tak van Stellantis middels een focus op duurdere modellen van Jeep – RAM – Dodge en Chrysler Pacifica een sterk financieel resultaat te behalen. Opvallend daarbij was dat Dodge in een tijdperk van CO2 reductie relatief veel modellen met de 700 plus pk Hellcat motoren verkocht. Het lagere aantal geproduceerde wagens werd ook gecompenseerd doordat het hier ging om door Corona beïnvloede bedrijven en fleets die het even lieten afweten maar traditioneel al niet het hoogste rendement opleveren.

Wereldwijd behaalde de Stellantis groep een “adjusted operations profit “ van 8.7 miljard euros bij een Euro/Dollar koers van 118 is dit 10.2 miljard dollars.
Per continent betekende dit dat Chrysler USA net als in de oude FCA groep ongeveer tweederde van deze winst maakte :
N-Amerika 5.2 miljard
Europa 2.8 “
Z-Amerika 0.3 “
Azië 0.2 “
Maserati 29 miljoen
Ondanks de verschillen per regio behaalde de Stellantis groep met bovenvermelde gegevens een krachtige 11.4% marge en denkt dit in de rest van het jaar nog te kunnen verhogen, waarbij men vooral weer rekent op een hoog resultaat in de USA.

Stellantis doel is om tot 2025 rond de 35 miljard euro’s wereldwijd te besteden aan de introductie van elektrische voertuigen. In de USA komen vanaf volgend jaar ook de eerste Dodge hybride modellen en vanaf begin 2023 een volledig elektrische Jeep.

HE/10-8-2021