Na de uitstekende resultaten in het 3e kwartaal wist de Amerikaanse tak van FCA ( FCA US LLC ) ondanks een moeilijke markt ook in het 4e kwartaal een Ebit winst van 2.2 billion dollars te behalen. Op jaarbasis kwam men uit op een Ebit ( earnings before interest and taxes ) winst van ruim 5.6 billion dollars.
In een markt die voornamelijk door dalingen in fleetsales en business travelers 17% beneden het volume van 2019 uitkwam, verkocht men 1.820.636 wagens,waarbij
Jeep-RAM en de Chrysler Pacifica het beter deden dan de markt en ook voor 2021 goede vooruitzichten hebben door de verwachte introductie van verschillende nieuwe modellen. Dit kan in mindere mate niet gezegd worden van Dodge dat door het aflopen van de oude Minivan modellen ( niet rendabel genoeg ) en de Journey maar liefst 37% minder verkochten. Maar de Challenger en Durango modellen blijven redelijk populair met een volume dat beter was dan de markt . Met een eigen versie van de ( Chrysler ) Pacifica minivan moet Dodge weer beter kunnen presteren.Door de populariteit van de SUV modellen in de markt gingen speciaal de de resultaten van Chrysler met de 300 en in mindere mate Dodge met de Charger sedans ook sterk achteruit. De toekomst plannen van deze 2 merken zijn nog onbekend, maar zou de mogelijkheid kunnen bieden van aangepaste product uitbreidingen met Peugeot/Citroën techniek.
Tenslotte verkocht Alfa Romeo in de US 18.586 wagens ( de meeste waren Stelvio modellen ), 2% meer dan in 2019, maar nog ver weg van de geplande 150.000 wagens uit het Marchionne tijdperk.
Van wat de hele groep FCA in 2020 buiten Amerika verdiende werd de sluier opgelicht op 3 Maart bij de gezamenlijke Stellantis presentatie van FCA en Peugeot .
De rekenmeesters maakten toen bekend, dat de FCA groep die dus ruim 5.6 billion dollars ( 4.66 miljard in euros bij een koers van 0.82 cent )winst maakte in de USA op Ebit basis een global “adjusted Ebit van 3.7 miljard euros “ had behaald, ofwel buiten de US maakte men ondanks verbeteringen in het 4e kwartaal nog steeds een verlies van rond een miljard euros, mede door de contactuele betalingen aan Tesla voor emissie rechten. Maar dit bedrag van 3.7 miljard euros werd dan weer herleid tot een knappe “ net profit at break even with adjusted net profit of 1.9 billion euros !
Bent u aandeelhouder kom naar de Stellantis jaarvergadering in Amsterdam op 15 April ,kunt u meer gedetailleerde vragen stellen over bovenstaande en de verdeling van een bonus van nog eens 1.08 miljard euros.
Blijft de grote vraag , wat brengt 2021 nu men bij de USA groep in de chip problemen is gekomen. Dat gaat ten koste van de winst, maar hoewel het eerste halfjaar van 2020 ook zeer moeilijk was, werd er uiteindelijk een redelijk jaar resultaat behaald en dat zou nu ook weer mogelijk kunnen zijn bij een verbetering van de chip leveringen nodig voor de geplande introducties van nieuwe modellen met een hoog profit potentieel.

Financieel gegoochel met “adjusted net profits” van 1.9 billion euros van de FCA rekenmeesters blijkt uiteindelijk te overdreven – niettegenstaande enig optimisme over de winst van de Fiat afdelingen in het laatste kwartaal van 2020.
Na de Stellantis jaarvergadering in Amsterdam is de totale groepswinst – inclusief de winstgevende Chrysler tak – uitgekomen op 29 million euros, hetgeen het vermoeden bevestigde dat de verliezen buiten Amerika aanzienlijk groter waren.
HE/30-4-2021