Na tot 1998 een onafhankelijk Amerikaans bedrijf te zijn geweest en daarna twee 10 jarige periodes eerst een onderdeel van Mercedes en Fiat FCA is Chrysler USA nu dus deel van de nieuwe Stellantis groep, financieel gevestigd in Amsterdam en operationeel geleid door PSA man Carlos Tavares, die geen rigoureuze veranderingen heeft aangebracht en ( voorlopig? ) wil doorgaan met de bestaande merken. De toekomst moet vooral verzekerd worden door een uitgebreide vorm van technologie en componenten uitwisseling en de daaruit behaalde kosten besparingen. Toch is er wel al een indicatie in welke richting men denkt te gaan door de bekendmaking van de “brand”positie van de diverse merken. Dit betekent in Europa :
“Core “ voor Fiat/Abarth en de basis modellen van Citroën –
“Upper mainstream” voor Opel/Vauxhall en Peugeot –
“Premium” voor Alfa Romeo en DS (duidelijk om vooral Alfa te redden en DS een beetje meer Prestige te geven ) en leuk voor de fans Lancia is hier ook nog bij! Maserati die net nieuwe modellen hebben ontwikkeld of er nog mee bezig zijn is een Global Luxury Brand ( een zware uitdaging om voldoende wagens te verkopen om de kosten terug te verdienen).
Bij elke “Brand” groep is er ook een verantwoordelijke referent voor de synergie tussen de verschillende merken.
Voor Amerika verandert er weinig, Jeep behoudt zijn global SUV status en blijft met RAM een belangrijke profit maker .Voor Chrysler en Dodge die toch wel volume verliezen door teruglopende Minivans verkopen en gebrek aan SUV modellen is Tim Kuniskis ( de man van de Hellcat modellen!) aangesteld om creatieve oplossingen aan te dragen.
Mike Manley de succesvolle baas van Noord Amerika heeft nu ZuidAmerika erbij gekregen evenals Ralph Gilles de huidige global design chef van FCA die zich weer zal bezig houden met de US modellen en producten voor Zuid-Amerika (momenteel Fiat ). Daarnaast behoudt Ralph Gilles ook Maserati waarschijnlijk ook gezien het belang van de Amerikaanse markt voor het slagen van de Maserati ambities.
Een Europeaan Jean Pierre Ploue gaat weer de diverse Europese modellen doen.
Belangrijk is ook dat Tavares het verstandige besluit bekend maakte geen Peugeots op de Amerikaanse markt te willen gaan verkopen. Maar in het kader van de strategie is het natuurlijk mogelijk, dat er europese componenten gebruikt gaan worden om Chrysler te helpen bij het ontwikkelen van energiezuinige modellen om aan de strenge toekomstige US milieu eisen te voldoen. Een “gecamoufleerde Chrysler Peugeot” zou dan mogelijk kunnen zijn, enigszins in de trant van de Chrysler Mitsubishi modellen in het verleden.