Ondanks de Corona virus problemen heeft de Amerikaanse auto-industrie (FCA-FORD-GM) mede dankzij efficiency maatregelen in productie en uitgebreide toepassing van internetmogelijkheden bij de verkoop uitstekende resultaten behaald.
Alhoewel de totale verkopen bij FCA op de Amerikaanse markt met 507351 wagens 10% lager waren dan het jaar daarvoor, behaalde men dankzij een betere mix van verkopen van duurdere zakelijke modellen ( vooral RAM pick-ups en sommige Jeep modellen ) een bruto resultaat van 2.9 billion dollars, een verbetering van 26% in vergelijking met het jaar 2019. De echte privé personen wagens en minivans van Dodge en Chrysler bleven in verkoop aantallen achter bij RAM en Jeep resultaten.
Er dient opgemerkt te worden, dat geen duidelijke cijfers werden vrijgegeven over de betaling van CO emissie rechten aan Tesla voor wagens met zware V8 motoren en men nog een boete kan krijgen inzake de discussie over diesel uitstoot overschrijdingen. Maar CEO Mike Manley verklaarde optimistisch te zijn deze resultaten ook in het 4e kwartaal te kunnen behalen en zeker in 2021 wanneer men diverse nieuwe modellen uitbrengt en de markt in zijn totaliteit ook nog zou stijgen.
In het licht van de Amerikaanse resultaten is de situatie bij Fiat tamelijk slecht.
Het FCA hoofdkwartier rapporteert een wereldwijde winst van 1.4 billion dollars.
Dat wil dus zeggen, dat FCA groep buiten Amerika ( Fiat-Alfa Romeo-Maserati – Lancia!)) 1.5 billion dollars verloor. Men zal wel enkele nieuwigheden introduceren, maar omdat de concurrentie ook enorm actief is zal een en ander waarschijnlijk weinig effect hebben. Ook in Europa moet de FCA groep voor sommige modellen emissie rechten betalen aan Tesla .De vraag zal vooral zijn hoe snel kan men dit verbeteren na het ingaan van de fusie met de Peugeot groep ( nieuwe gezamenlijke naam Stellantis groep ) en de schaalvoordelen die hieruit voortvloeien en hopelijk een stijgende markt.