Het succes van sterke v8 motoren in diverse modellen brengt FCA nader tot Tesla, om zodoende aan de US CAFE standaards (gemiddeld verbruik per geproduceerde wagen) te kunnen voldoen.
Hoewel Chrysler US ook al garen beschikt over een moderne V6 verkoopt het door
het succes van vooral de Dodge Challenger-Charger- Jeep en RAM modellen relatief
veel zware VS modellen, met als grootste hit sinds 2015 de Hellcat uitvoeringen
tussen de 700 en 800pk, welke financieel aantrekkelijk zijn maar het CAFE cijfer
zeer nadelig beïnvloeden. Oorspronkelijk werd dit nog grotendeels opgevangen door
de compact modellen met 4 en 6 cilinder motoren, maar sinds deze modellen niet
meer gemaakt worden ( productie te duur in Amerika } bleven alleen de
geïmporteerde Fiat 500 modellen over voor een gunstig effect op de CAFE normen.
Helaas de Fiat 500 modellen hebben nooit het volume gebracht waarvan men
gedroomd had, de verkopen zijn elk jaar teruggelopen.
Het probleem wordt gedeeltelijk opgelost doordat vanaf dit jaar diverse grote slurpers
nu ook leverbaar worden met een hybride systeem.
Nu is het probleem tijdelijk opgelost doordat FCA een slimme ( betalende )
overeenkomst heeft gesloten met Tesla zodat de wagens van dit merk nu meetellen
voor de CAFE. Het contact kan zelfs misschien nog verder uitgebreid worden als de
geruchten bevestigd worden dat FCA de nieuwe europese fabriek van Tesla in de
buurt van Berlijn zou bouwen. Niet onmogelijk gezien de ervaring die Fiat door de
jaren heen heeft opgedaan met gerobotiseerde autofabrieken middels hun divisie
COMAU (die ook veel fabrieken van GM heeft ingericht).