Nu Nederland in het teken staat van 75 jaar bevrijding leek het ons een goed idee aandacht te schenken aan de enorme inzet van Chrysler bij de productie van oorlogsmateriaal voor de geallieerde overwinning in de 2e wereldoorlog. De hierboven afgebeelde Dodge Model T214 bij de kenners bekend als de Dodge Beep – het was ergens een verzwaarde Jeep in tal van variaties van wapendrager tot ambulance – stond bekend om zijn uitstekende kwaliteit en werd in grote aantallen ingezet in Azië – NoordAfrika en Europa en in het laatste geval verkreeg het model speciaal in het toch chauvinistische Frankrijk een geweldige reputatie.Monsieur De Gaulle was er persoonlijk als bevrijder van Parijs de Champs Elisyées mee opgereden! Na de oorlog zouden er veel achter blijven bij landbouwers – lokale brandweren enz. en bij gebrek aan een goede vervanger bleef de Dodge Beep mede door de reputatie in NoordAfrika tot eind jaren 70 in dienst bij het Franse leger ( toen kochten ze een Peugeot versie van de Steyr Mercedes ).Ook in de Israelische vrijheidsoorlog verwierf de Dodge zich een benijdenswaardige reputatie en het zou uiteindelijk de basis vormen voor de later door Israel zelf ontwikkelde vervanger.
Omdat Chinezen toen nog geen goede trucks konden ontwikkelen leverde Amerika 15.000 middelzware Dodge trucks voor het Birma project.
Chrysler zou ook de grootste leverancier van tanks voor de US Army worden. In totaal werden bijna 50.000 Sherman en Pershing tanks gebouwd .Veel meer dan Duitsland, maar dat kwam ook omdat de Amerikanen hadden gekozen voor een kleine behendige tank, terwijl de Duitse tanks beduidend groter en gevaarlijk waren, maar door de grote aantallen
veel behendigere Amerikaanse tanks uiteindelijk het onderspit dolven.Dan werden grote aantallen radargeleide geweren gebouwd, precisie apparaten waarmee de Amerikanen
voor 20% mee waren uitgerust en bij de invasie een groot voordeel hadden.
Dankzij de excellente engineering kwaliteit die Chrysler destijds had opgebouwd werden er ook grote aantallen motoren voor de B29 Superforten bommenwerpers gebouwd en de momenteel bestaande naam Hellcat voor Dodge gaat terug tot de productie van zeer geavanceerde jachtvliegtuigen waarmee de Japanse luchtmacht uiteindelijk werd verslagen.
Deze motoren waren net als de B29 in eerste instantie ontworpen door bekende vliegmotoren bouwers maar Chrysler had ze verbeterd en speciaal de productie veel efficiënter gemaakt. Misschien met gemengde gevoelens te vermelden is ook,dat een groot deel van de organisatie en uitvoering rond de eerste 2 atoombommen op Japan door Chrysler is gedaan.
Na de 2e wereldoorlog zou de Chrysler Huntsville divisie eerst een vooraanstaande rol spelen bij de ontwikkeling van de eerste Amerikaanse raket de Redstone ( een verbeterde versie van de Duitse V2 ! ) en de Jupiler en had daarna belangrijke taken bij de eerste Nasa Apollo vluchten en Chrysler zou ook nog revolutionaire product concepten als een tank met turbine motor en de voorloper van wat ooit de Hummer zou worden . Maar uiteindelijk verkocht Chrysler baas Iacocca al de militaire activiteiten begin jaren 80 – omdat hij krap bij kas zat – aan gespecialiseerde defensie bedrijven zoals o.a.General Dynamics.
Nog meer weten over al het bovenstaande search de allpar lijst hieronder.