Ondanks een iets lagere omzet bleef de USA de grote winst maker binnen FCA. De procentueel lagere omzet werd goedgemaakt door een betere profit mix van verkochte wagens.
De beste resultaten werden weer behaald door RAM , met 633.694 units een 18% plus en waar ooit Dodge 100.000 bestelwagens per jaar verkocht is de (Fiat) RAM Promaster met 56.409 units en een stijging van 21% goed bezig.
Jeep verkopen waren 5% minder door een belangrijke daling voor de elkaar iets overlappende Renegade -Cherokee en Compass modellen, maar dit werd financieel gecompenseerd door goede 8% hogere resultaten bij de duurdere GranCherokee en Wrangler met de nieuwe Gladiator.
In een markt waar de gewone sedans het moeilijk hebben behaalde de populaire Charger sedan 96.935 units een stijging van 21%, maar mede door het uitlopen van enkele modellen was het Dodge eindresultaat een minus 8%. De Challenger had met 60.997 units ook een minus van 9% wat toch nog een redelijk resultaat is voor dit model.
In lijn met de andere Amerikaanse merken liep bij het merk Chrysler de 300 sedan verkopen verder terug, mogelijk iets door de concurrentie van de Charger maar ook omdat het model aan een facelift toe is.
Een en ander geldt ook voor de Pacifica Minivan die in 2020 ( 4wheeldrive ) en in 2021 met de nieuwe Pinacle het beter moet gaan doen(zie allpar 6-2-2020). Alles bij elkaar dus nog een mooi resultaat in de USA, maar sommige modellen zijn nu toch aan een facelift of meer toe en in dit verband is het belangrijk welke beslissingen de nieuwe PSA/FCA eigenaren gaan nemen.
Van de Italiaanse modellen verkocht in de USA, zakten de uitlopende Fiat 500 modellen met 45% en Alfa Romeo dat ooit een plan had er 150.000 in de USA te verkopen met 23% naar 18292 units. Het FCA hoofdkantoor financieel jaarverslag over 2019 van begin Februari is tamelijk summier, maar gelukkig hebben wij onze USA bron nog en die toont duidelijk dat FCA-USA nog meer dan voorafgaande jaren de winstmaker is geweest. Het Amsterdamse FCA hoofdkwartier communiceert een netto globaal resultaat van 4.3 miljard euro. Volgens de Allpar bron behaalde NoordAmerika een ebit ( earnings before interest and taxes ) van 6.1 miljard euro ( 6.7 in dollars ) daarnaast Latin America nog een kleine 0.5 miljard. Maserati verloor 181 miljoen en over het verlies van Alfa Romeo is begrijpelijkerwijze geen informatie, net als over Fiat Automobiles.
HE/15-2-2020