Het resultaat van 2017 bevestigt de nieuwe USA strategie waarbij weinig of geen winst opleverende modellen niet meer geproduceerd werden en de vrijgekomen capaciteit werd gebruikt om aan de vraag naar meer winst makende modellen – vooral Jeeps en Rams – te kunnen voldoen. Tevens werden er veel minder lage marges opleverende fleet&rental sales afgesloten. Door de nieuwe strategie daalde het marktaandeel wel met 0.9% maar met de komst van nieuwe Jeep en Ram modellen in 2018 en 2019 denkt men dit terug te winnen.
FCA verkocht wereldwijd 4.7 miljoen voertuigen waarvan ruim 60% nog steeds in NoordAmerika, waar het financieel EBIT resultaat 3% hoger was op een lager omzet volume van 4.5%. De omzet van Fiat in Europa (EMEA) vertoonde een lichte stijging met een sterk verbeterd EBIT resultaat. Voor meer details over de FCA omzet zie het allpar.com nieuws van 25 Januari 2018.
FCA HERZIET STRATEGIE PREMIUM CARS
Ongeveer een jaar nadat US Sales baas Reid Bigland werd benoemd als wereldwijde verantwoordelijke voor Alfa Romeo en Maserati is hij al weer vervangen door de Dodge sales baas Tim Kuniskis, bekend van de succesvolle Dodge Charger/Challenger-Hellcat en Demon modellen.
Een uitgebreide analyse heeft geleid tot een nieuwe lange termijn strategie voor Alfa Romeo, waardoor de origineel gestelde doelen van o.a. 150.000 wagens op de NoordAmerikaanse markt vanaf 2018 met vier jaar vertraagd zijn tot 2022.
In die periode moeten de aanloop problemen verbeterd zijn en een volledig competitief modellen programma beschikbaar zijn met een goed dealer netwerk.
Ter informatie, in 2017 werden er in de USA slechts 12.031 Alfas verkocht.
Hoewel Maserati tot op heden redelijk gepresteerd heeft waren er het afgelopen jaar problemen met de Levante en wordt Kunikis ook belast met de strategie en introductie van nieuwe modellen die moeten leiden tot nog meer Maserati verkopen in de komende jaren.