De Chrysler USA groep produceerde in haar NoordAmerikaanse fabrieken ( US – Canada – Mexico ) in totaal 2 900 834 wagens ( 3% meer dan in 2014 ) voor verkoop in NoordAmerika en wereldwijde export ( speciaal Jeep ). Per merk werden volgende productie volumes behaald:

2015

2014

Opmerking

Chrysler

359237

378668

Effect uitlopen oude Minivan modellen en opstart nieuwe 2016 modellen

Dodge

700100

711992

Nieuwe strategie van focus op duurdere modellen. 3% minder productie. 3% minder productie. 36% hogere winst per model.

Jeep

1.144.116

1.064.906

Nog steeds stijgende volumes.

Fiat/Lancia

56512

72451

Omvat Fiat 500 en Fiat Freemont ( Dodge Journey versie )

Lancia Voyager aflopend.

RAM

640869

582142

Nog steeds stijgende vraag in NA.

Grand total

2.900.834

2.810.159

Van deze productie werd 2.183.018* op de de USA markt afgezet, de rest ging naar de wereldwijde export markten , waaronder ruim 250.000 naar “thuismarkt” Canada en een groeiend aantal Jeeps naar Europa (EMEA) en Azië en Pacific.

Op basis van bovenstaande cijfers maakte de Chrysler groep in NoordAmerika een EBIT winst resultaat van 2.5 billion dollars. Omdat het ( verbeterde ) Fiat resultaat in Europa inclusief Ferrari en Comau beperkt bleef tot totaal 472 miljoen dollars en de resultaten in Azië en ZuidAmerika verliesgevend waren maakte NoordAmerika ruim 80% van de winst.

De winst in NoordAmerika wordt voornamelijk gemaakt met de Jeep modellen – de RAM pickups** en de duurdere personenwagen modellen van Chrysler ( 300 ) en Dodge ( Charger en Challenger ). De goedkopere en kleinere modellen ( zoals de Dodge Dart en Chrysler 200 ) wil men nog wel verkopen maar de productie uitbesteden aan een nieuwe ( nog bekend te maken ) partner . Het is de bedoeling dat de nieuwe Minivans – met de nieuwe naam Pacifica – niet meer met de gebruikelijke goedkope Dodge instap modellen beschikbaar zullen zijn ( zie ook artikel FCA strategie 2020 ).

  • Jeep 804082 – RAM 493807 – Dodge 517153 – Chrysler 324846 – Fiat 500 42410.

  • Chrysler US verkocht ook nog een dikke 60.000 Renegade en 663 Alfa Romeo 4C uit Europese productie.

  • Maserati verkocht 11697 wagens en Ferrari 2124 uit Europese productie.

** Zowel Ford als GM halen hun grootste winst uit pick-ups.

Effecten FCA strategie aanpassingen op Chrysler US groep.

In het oorspronkelijke FCA 5 jaren plan tot 2018/2020 (afhangende van het model ) zijn inmiddels weer wat wijzigingen aangebracht. Men wil meer geld verdienen met premium modellen en aldus is men in ver gevorderde staat van onderhandelingen om “commodity” modellen die weinig geld opbrengen ( voorbeeld de Dodge Dart compact en de Chrysler 200 ) te gaan uitbesteden aan een partner voor gezamenlijke productie en dus goedkopere kostprijs. Populair gezegd, we gaan terug naar de tijd,dat Mitsubishi diverse modellen bouwde voor Chrysler. De “premium” modellen zoals de grote Chrysler 300- Dodge Charger en Challenger en wil men wel zelf blijven produceren. Voordeel van de outsourcing is dat men meer capaciteit kweekt voor de grootste profit makers de Jeep en RAM modellen. De wereldwijde ambities met Jeep zijn bekend, maar ook met de RAM modellen moet meer te behalen zijn, zeker als men kijkt naar de Ford en GM concurrentie.

Ondertussen is het Alfa Romeo offensief, dat voorzag in een introductie reeks van een 7 tal nieuwe modellen tussen 2015 en 2018 ( waaronder SUV en CUV modellen )met een optimistisch wereldwijd volume voor Alfa Romeo van 400.000 wagens alweer vertraagd.

Eigenlijk niet zo verwonderlijk want om een reeks te ontwikkelen met zo’n relatief laag volume zoek je naar schaalvoordelen. Dat was al enige jaren bekend en zo kun je op de Maserati Ghlibi componenten vinden “made by Chrysler USA” en een Maserati SUV zal ook wel wat Jeep componenten kunnen gebruiken. Voor de nieuwe Alfas zouden de italiaanse ontwerpers het liefst zoveel mogelijk bestellen bij hun Ferrari vrienden, maar ja dat zijn ook ( te ) dure lage volumes componenten.

Zie in dit licht ook de nieuwe premium strategie voor de Chrysler en Dodge modellen – op zich een goed idee . Nu gaan we eens kijken in hoever de componenten van het nieuwe Alfa Giorgio platform kunnen uitgewisseld worden met de Dodge/Chrysler premium modellen ( net als Alfa achterwielaangedreven modellen, maar Chrysler USA biedt als optie 4WD op sommige modellen ).De Amerikanen hebben meer ervaring met dit soort zaken, want het is nog niet zo heel lang geleden dat zij met Mercedes gezamenlijk de mooie Chrysler 300 ontwikkelden. Een Dodge Charger of Challenger met een Ferrari design motor kan ook best leuk zijn maar in die Italiaanse wagens zullen uiteindelijk toch ook wat meer FCA US groep componenten moeten gebruikt worden om ooit aan die 150.000 te verkopen Alfas te komen op de Amerikaanse markt. Aan beide zijden van de Atlantische Oceaan wordt daar nu hard over nagedacht

Wordt vervolgd.