Clubs

De Chrysler International Club

Hans Ensing – Algemeen coördinator en tekstschrijver van de site informatie.

Een buitengewoon exclusieve club van voormalige medewerkers  – de jonge generatie van toen – van de vroegere Chrysler International Assemblage fabriek in Rotterdam. . Jawel dat leest u goed want die fabriek assembleerde in de jaren 60 diverse Chrysler USA modellen voor de Europese markt, na eerst in de 50’er jaren  o.a. nog de Nekaf Jeep gemaakt te hebben. Onze eerste reunie meeting vond plaats in 1988 maar wel zonder auto’s. Uiteindelijk zouden wij in 2000 in contact komen met het …

 

Chrysler Compact Car Register
van voorzitter Ton Coebergh (coebergh@hetnet.nl)

Ton is het verhaal van de auto van mijn vader, want die had een Plymouth Valiant gebouwd in Rotterdam en Ton richtte de club op voor eigenaren van Chrysler Compacts uit de jaren 60 en 70 met de bekende namen Plymouth Valiant-Dodge Dart en de daar van afgeleide eerste Barracuda’s.

Die Valiants en Darts waren in hun tijd redelijk populair en er zijn er in totaal wereldwijd vele miljoenen van gebouwd. In Europa werden deze wagens behalve in  Rotterdam voor de  toenmalige EEG  ook in Zwitserland en Spanje gebouwd en in Ton’s club zitten dan ook Zwitserse exemplaren. Een Spaanse Dart hoopt de club nog eens te kunnen verwelkomen.

Recentelijk is het register uitgebreid met de Compact Plus klasse, min of meer de natuurlijke opvolgers van de Valiant en Dart modellen. De “laatste echte ”  achterwielaangedreven modellen tot en met 1989 ( voor meer details zie onder bulletins op deze website).

MOPAR OR NO CAR


Mopar werd in 1937 opgericht als service organisatie en na de 2e wereldoorlog ook geleidelijk aan als leverancier van opvoer kits voor de Chrysler merken. Nadat enkele grote luxe C body modellen – zoals onder andere de beroemde Chrysler 300 – vanaf eind jaren 50 al opzien hadden gebaard met hun superieure V8 motoren en de Ramchargers hun entrée maakten op de circuits zouden uiteindelijk vooral de stoere wagens uit de periode 1963-1973, voornamelijk B en E body modellen zoals de Dodge Charger – Dodge Daytona – Plymouth Roadrunner – Plymouth Superbird – Dodge Coronet Super Bee – Plymouth GTX – Dodge Challenger – Cuda en een enkele A body Valiant / Duster of Dart/Demon hun tot op heden durende MOPAR reputatie verwerven. Afhankelijk van het model zijn deze wagens uitgerust met de sterkst mogelijke V8 motoren tot en met de 440 cu inch ( 7.2 liter ) met 4 barrel carburateurs of de alles overtreffende 426 Hemi motoren en vaak zijn Mopars ook vaak voorzien van motorkap “shakers” – Edelbrock spruitstukken – Hurst shifters – fraaie sport wielen – hi performance banden etc. Veel kijk en rij genot!
In sommige landen worden alle Chrysler groep klassiekers gemakshalve Mopars genoemd ongeacht het model en bouwjaar. Is strikt genomen niet juist. MOPARS ARE SPECIAL BIRDS.

Het Chrysler NL Prewar (1942 ) Register.
Peter de Groot bekend van de afgebeelde 1929 Chrysler Imperial Speedster is helaas enige tijd geleden overleden. Omdat ik door de jaren heen al contacten had met Prewar eigenaren in de Benelux kunt u zich voortaan tot mij wenden (hansensing38@gmail.com) en zal ik proberen u te helpen.

 

Chrysler Imperial NL Postwar ( 1946– 1975 ) Register.
Er zijn in Nederland relatief veel mooie Chrysler Imperial’s uit dit tijdperk. Veel contacten worden onderhouden middels de specialist voor dit soort wagens Ko de Groot (geen familie van Peter) . *Hij is bereikbaar onder 06 6249794.

Ook veel gebruikt is het internationale Imperial forum.

Jeep Classics
jeep2

Jeep is momenteel hot, maar klassieke Jeeps van voor 1980 zijn zeldzamer omdat het fenomeen SUV toen nog in de kinderschoenen stond en het van origine oerJeep – Kaiser of AMC modellen zijn voordat Chrysler in 1987 AMC overnam. In Nederland is er een beperkt aantal eigenaren met CJ modellen – Wagoneers – Jeepster – Commando en Pickup modellen.
Veel informatie over de huidige Jeeps en club activiteiten vindt u ook op de site van onze collegas van www.jeepclub.nl

Future Classics
Jan van de Water  was vanaf 1985 tot 2003 als After Sales Manager verantwoordelijk voor o.m. homologatie,trainingen,parts en product development in de internationale Chrysler organisatie en kent veel van de Chrysler,Dodge en Jeep producten vanaf die tijd en rijdt nog steeds Jeep. Verder heeft Jan ook ervaring in het opzetten van klassieker evenementen. Jan is bereikbaar onder j.vdwater@live.nl

050603


European Speciality Cars met Chrysler V8 Power.
In de periode 1950/1975 hebben diverse kleine Europese fabrikanten van Speciality Cars zoals Bristol –Facel Vega – Ghia – Jensen – Monteverdi gebruik gemaakt van Chrysler V8 Technology en Torqueflite automatische transmissies . Wij nodigen eigenaren van dergelijke wagens altijd uit voor onze meetings.


STUTZ – cars voor de happy few.
Virgil Exner bekend van de Chrysler groep “vinnen modellen” in de jaren 1950/begin 1960 zou na zijn Chrysler periode tezamen met oud collegas van GHIA het superluxe merk STUTZ ontwikkelen ( veel meer details in het boek over Virgil Exner ) . In Nederland zijn een paar verzamelaars van deze wagens waarmee wij sinds de Nationale Oldtimer Show van 2017 contact hebben en in principe graag op toekomstige Chrysler meetings verwelkomen. Voor veel meer informatie en fotos van Chrysler Exner modellen, waarvan er er nog een redelijk aantal bij Nederlandse eigenaren zijn, zie de speciale nederlandstalige PDF informatie onder Meetings info 2017 en de foto reportage.

 

Laat een reactie achter