Met dank aan Ton Coebergh voor de foto’s.
Dagje Louwman Museum met vergeten Chryslers
Dáár zijn ze dus gebleven
In de jaren tachtig en negentig deed Chrysler best goede zaken in Europa, maar waar zijn al die auto’s gebleven? Grotendeels op de eeuwige jachtvelden, maar gelukkig wisten liefhebbers enige exemplaren te redden. Een aantal daarvan gaf acte de présence tijdens een regenachtige, maar succesvolle clubdag van Chrysler Classic Cars, zondag 6 oktober bij het Louwman Museum. Daaronder opvallen veel youngtimers, mede dankzij de inbreng van Nederlandse Chrysler LeBaron Club, de PT Cruiser Club Nederland, de Viper Club Benelux en de Shelby Dodge Auto Club. De uitstalling gaf een zeldzame combinatie te zien, waar voor autogekken een hoop informatie te vergaren viel, want wie kent de specificaties van deze modellen? Bijgaande selectie zegt genoeg.
De K-Car hielp Chrysler begin jaren tachtig mede uit een diep dal. Hier hebben we twee Dodges, een vroeg geleverde witte 400 uit 1983 in een heel nette staat en een turbogeblazen rode 600 uit 1984, sinds 1990 in bezit van de huidige eigenaar.
Uiterst zeldzaam, deze Chrysler GTS van bouwjaar 1988. Hij beschikt over een 148 pk sterke viercilinder turbomotor die later ook in de LeBaron opdook. Het betreft de voorloper van Saratoga, maar dan voorzien van een vijfde deur, vanuit de hoop dat hij aan de Europese smaak zou beantwoorden.
Soms kom je een LeBaron van eind jaren tachtig, begin jaren negentig in het wild tegen, een exotische verschijning die een specifieke doelgroep aanspreekt. Chryslers topman sprak ooit de woorden: “If you can find a better car, buy it!” De betrouwbaarheid laat in ieder geval niet te wensen over en het model wordt steeds meer als een collector’s item beschouwd, wat zich vertaalt in stijgende waardes.
De PT Cruiser heeft altijd gemengde gevoelens losgemaakt, maar de exemplaren die door liefhebbers worden gekoesterd fleuren wel onze wegen op. Voor dit retromodel zijn talloze modificaties te koop, zodat iedereen zijn smaak op de auto kan loslaten en ja, dan krijg je heel veel diversiteit op een treffen.
Amerika kende hem als Dodge Spirit, maar voor Europa werd intern bepaald dat alle personenwagens de naam Chrysler moesten dragen, zoals deze Saratoga. Een aparte verschijning met zijn recht aflopende achterruit, bedacht om bij een compact model veel hoofdruimte achterin te genereren. Het design stak echter bedaagd af tegen het latere Cab-Forward-principe en verdween in 1995.
Legendarisch en befaamd over de hele wereld, de machtige Viper. Een beest van een auto met een V10 onder de kap en tegelijkertijd een tamelijk lage massa; overigens één van de laatste Chrysler-projecten met bemoeienis van Carroll Shelby. Deze zwarte dateert uit 1993 en is daarmee een vroeg exemplaar.
Bron: Gortie Bekkers, Allpar, SDAC